Powietrzna pompa ciepła czy kolektory słoneczne – czym ogrzewać wodę?
Przewiń do artykułu
Menu

Inwestując w OZE coraz częściej stajemy przed dylematem, jaką technologię wybrać do przygotowania ciepłej wody użytkowej (c.w.u) – kolektory słoneczne, czy powietrzną pompę ciepła. Odpowiedź niestety nie jest jednoznaczna i zależy od tego, które urządzenie lepiej pasuje do naszego profilu zużycia energii i systemu grzewczego. W artykule zestawiamy podstawowe informacje, które powinny pomóc podjąć decyzję.

Niezależnie od tego, którą technologię wybierzemy, musimy zdać sobie sprawę z kluczowej kwestii – ani kolektory słoneczne, ani powietrzna pompa ciepła nie zapewnią nam ciepłej wody przez cały rok. Od strony kosztów eksploatacyjnych, obie technologie reprezentują zbliżony poziom – wymagane nakłady to koszt około 7-10 tys. zł. Różnice obejmują przede wszystkim sposób eksploatacji (i powiązane z nim koszty eksploatacyjne), a także dostosowanie do innego profilu zużycia energii.

 

Kolektory słoneczne

W pierwszej kolejności, przyjrzyjmy się kolektorom słonecznym. Zapewnią nam około 40-60% naszego średniorocznego zapotrzebowania na ciepłą wodę użytkową. Nie opłaca się jednak przewymiarowywać instalacji – jeżeli nie zapewnimy stałego odbioru ciepłej wody, mogą zdarzać się przgrzewy skutkujące awarią system i np. koniecznością wymiany czynnika roboczego (glikolu).
 

Zalety

  • Tania eksploatacja i brak konieczności regularnej obsługi serwisowej (oprócz okresowej wymiany glikolu, są one w zasadzie bezobsługowe),
  • Bardzo niski pobór energii w trakcie eksploatacji (pompa obiegowa pobiera jedynie około 0,06kW),
  • Mała awaryjność (brak elementów ruchomych),
  • Wysoka sprawność (…ale tylko w warunkach dobrego nasłonecznienia).

 

Wady

  • Uzależnienie od dostarczonej ilości światła słonecznego, dlatego zapewniają ciepłą wodę głównie w okresie wiosenno-letnim i – co oczywiste – tylko w ciągu dnia,
  • Konieczność zapewnienia stałego odbioru ciepłej wody, inaczej mogą się zdarzyć przegrzewy (dlatego unikajmy przewymiarowania instalacji),
  • Montaż wymagający ingerencji w bryłę budynku (dach) lub powierzchnię przy budynku (montaż na konstrukcji wsporczej),
  • Montaż wyłącznie w dobrze nasłonecznionych miejscach - brak możliwości instalacji w miejscach zacienionych.

 

Pompa ciepła

Pamiętajmy, że pompa ciepła nie wytwarza energii cieplnej, a jedynie pompuje energię tzn. przenosi pierwotną energię środowiska (niskotemperaturową) na wyższy stan energetyczny (wysokotemperaturowy) w celach użytkowych (ogrzewanie). Ów transport energii może następować bardziej lub mniej wydajnie, dlatego rozpatrując instalację pompy ciepła, kluczowym parametrem będzie dla nas tzw. COP, a więc coefficient of performance (współczynnik efektywności roboczej). COP pokazuje nam, ile energii cieplnej uzyskamy po dostarczeniu 1kW energii elektrycznej. Tak więc, pompa, której COP wynosi 2,0, mając 1kW energii elektrycznej wygeneruje nam 2kW energii cieplnej.

Powietrzne pompy ciepła często osiągają COP w okolicach 3,0-3,5, jednak są to wartości uzyskane w warunkach badań laboratoryjnych według określonej normy, a więc rzeczywiste dane dla całego sezonu grzewczego będą niższe. Poza tym, w przypadku niskich temperatur praca pompy ciepła przestaje być efektywna gdyż musimy dostarczyć tyle samo energii, ile uzyskamy.

Tak więc, podobnie jak kolektory, powietrzna pompa ciepła ma swoje ograniczenia i nie pokryje całorocznego zapotrzebowania na c.w.u.

 

Zalety

  • Stabilna i elastyczna dostawa ciepłej wody, niezależnie od pory roku i pogody (uwaga jednak na temperatury poniżej -5ºC – wtedy pompa się wyłączy),
  • Możliwość poboru powietrza z pomieszczenia w którym urządzenie się znajduje jednak w okresie grzewczym nieco obniża to efektywność kosztową systemu grzewczego,
  • Prosty i szybki montaż bez konieczności znaczącej ingerencji w konstrukcję budynku,
  • Brak konieczności prowadzenia długich odcinków orurowania.

 

Wady

  • Ciągłe wykorzystanie energii elektrycznej do funkcjonowania,
  • Nieefektywna praca w niskich temperaturach,
  • Ograniczona żywotność sprężarki.

 

Kiedy kolektory

Jeżeli dysponujemy dobrze nasłonecznioną połacią dachową, a nasze zapotrzebowanie na ciepłą wodę w ciągu roku jest mniej więcej stałe (a więc nie przydarzają nam się regularne, długie wyjazdy), powinniśmy się zdecydować na kolektory słoneczne.

 

Kiedy pompa?

Jeżeli nie dysponujemy budynkiem o prostym, dobrze nasłonecznionym dachu lub gdy nasz dom otaczają wysokie drzewa powodujące częste zacienienie, lepszym wyborem będzie pompa ciepła. Powietrzna pompa ciepła jest również rekomendowana w przypadku budynku, który użytkujemy nierównomiernie (częste wyjazdy) lub budynku, który nie jest wykorzystywany w okresie letnim.

 

Wybór technologii, a nasz system grzewczy

Wybór uzależniony jest także od naszego głównego źródła ciepła. Jeżeli jest to kocioł gazowy, w zasadzie ani pompa ciepła, ani kolektory nie są rozwiązaniem opłacalnym ze względu na opłaty stałe, które są ponoszone co miesiąc, niezależnie od zużycia gazu. Jeżeli nasza podstawowa instalacja grzewcza to kocioł węglowy w którym poza sezonem grzewczym wodę dogrzewamy grzałką elektryczną, obie technologie (kolektory, pompa ciepła) wygenerują znaczące korzyści, które będą nawet nieco wyższe przy pompie ciepła ze względu na większą elastyczność pracy.

Jeżeli nasze podstawowe źródło ogrzewania to kocioł węglowy, który wykorzystujemy do podgrzewu wody także w okresie wiosenno-letnim, a więc poza sezonem grzewczym, lepszym rozwiązaniem dla nas będą kolektory słoneczne. Pokryją one nasze zapotrzebowanie na c.w.u. w okresie wiosenno-letnim (pomijając okresy długiej, pochmurnej pogody), wyeliminują uciążliwą (także środowiskowo) konieczność rozpalania w kotle, a koszty eksploatacyjne będą ograniczone do minimum.

Źródła:
kotly.pl
ekspertbudowlany.pl
globenergia.pl
 

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl