Bliżej innowacji: parki przemysłowe i technologiczne
Przewiń do artykułu
Menu

W dniach 27-28 listopada br., w Ministerstwie Gospodarki odbyła się konferencja poświęcona ocenie stanu obecnego i przyszłości parków przemysłowych, naukowych i technologicznych w Polsce.

 

W czasie dwudniowego zjazdu wspólnie dyskutowano na temat możliwości i przeszkód w zakresie wspierania przedsiębiorczości oraz zwiększenia potencjału innowacyjnego parków przemysłowych w Polsce.


Prelegenci zwrócili uwagę na mocny potencjał polskich przedsiębiorców w sferze technologii i wysoką konkurencyjność branży marketingowej i organizacyjnej na tle Europy. Przedstawiono dobre praktyki w tworzeniu przez instytucje zarządzające parkami inkubatorów funduszy zalążkowych, zwrócono uwagę na budowanie dobrych relacji instytucji zarządzających parkami z ich lokatorami, a także rozmawiano o tym jak profesjonalnie obsługiwać inwestora w parkach przemysłowych i technologicznych.


Wszystko to w ramach realizacji sześciu głównych zadań tytułowego projektu „Parki przemysłowe i parki technologiczne – bliżej innowacji”. O wyborze tych zadań zadecydowały wyniki benchmarkingu, tj. badania mocnych i słabych stron oraz dobrych praktyki realizowanych w 19 badanych Parkach.

 

Tworzenie i wykorzystywanie funduszy

 

18600512 l

Kluczem do sukcesu jest dobry zespół projektowy. Bez dobrego zespołu nie da się zrealizować najlepszego projektu. Natomiast słabszy projekt realizowany z dobrym zespołem może ewoluować przynosząc znakomite efekty.

 

Jednym z pierwszych tematów nad którymi pochylono się podczas szkoleń i warsztatów były tak zwane fundusze zalążkowe. Utworzono je już na przykład w Krakowskim Parku Technologicznym, Toruńskim Parku Technologicznym oraz Noworudzkim Parku Przemysłowym. Ich celem są inwestycje w spółki posiadające innowacyjny projekt, które dzięki inwestycji mogą osiągnąć trwały i dynamiczny rozwój oraz wzrost wartości rynkowej.


W wyniku tych warsztatów powstały tzw. listy intencyjne, formułujące:  zakres rozstrzygnięć, czyli wyborów jakich powinna dokonać instytucja zarządzająca parkiem, kiedy postanawia utworzyć fundusz zalążkowy oraz zakres zamierzeń, czyli zadań stojących przed tą instytucją oraz funduszem:

 

ZAKRES WYBORÓW:

    * fundusze zalążkowe były tworzone przez parki:

        - samodzielnie

        - wspólnie z działającym na rynku funduszem venture

    * fundusze zalążkowe utworzone przez parki są:

        - komórkami

        - osobnymi spółkami

    * fundusze są nastawione na wspieranie projektów/firm:

        - o określonej specjalizacji

        - z kilku różnych obszarów priorytetowych

 

W ramach zakresu zadań ustalono natomiast, że kluczem do sukcesu utworzonego przez park funduszu jest dobrze dobrany zespół projektowy i komitet inwestycyjny. Na następnych pozycjach uplasowały się takie czynniki jak: utworzenie infrastruktury technicznej [laboratoryjnej i doradczej] oraz plan finansowania, a także poprawnie stworzone wzory dokumentów i czytelne procedury dotyczące selekcji i weryfikacji projektów.


Uczestnicy wyposażeni zostali także w informacje na temat nowego funduszu pożyczkowego PARP, wizji rozwoju regionów, praktycznych aspektów obsługi inwestorów oraz bazy wiedzy, pełniącą rolę wirtualnej platformy spotkań wszystkich grup interesariuszy parków.

 

Badanie potencjału innowacyjnego parków

 

22318809 m

 

Kolejnym i bardzo ważnym punktem na liście zadań projektu było badanie potencjału innowacyjnego. Na dziesięciu wybranych parkach przemysłowych i technologicznych (5 parków przemysłowych, 4 parki przemysłowo-technologiczne, 1 park technologiczny – nie objętych benchmarkingiem w 2012r.) przeprowadzono badanie mające na celu wsparcie kierownictwa parków poprzez określenie ich szans i słabych stron w kwestii innowacyjności oraz wskazanie dobrych praktyk i kierunków rozwoju.


Badanie przeprowadzono na dwóch płaszczyznach – przez zastosowanie metody ilościowej i jakościowej. Umożliwiło to uzyskanie niezbędnych odpowiedzi na pytania: Czy park osiąga wyniki świadczące o jego innowacyjnym działaniu? Czy stosuje w tym celu innowacyjne instrumenty i metody? Czy wykorzystuje współpracę i dostępne wsparcie? oraz: Jakie jest wykorzystanie infrastruktury Parku?  Jaka jest zdolność do przyciągania innowacyjnych firm? Czy i dlaczego zasoby ludzkie Parku są zdolne do współpracy i działalności  innowacyjnej? Jakie są wyniki działalności twórczej?


W ramach badania oceniono także strony internetowe parków pod kątem zawartych tam informacji, dostosowania do różnych przeglądarek internetowych, pozycjonowania się w wyszukiwarkach oraz ilości odwiedzin w skali roku.


Rezultatem tych działań było powstanie raportu, którego treść pomogła poprawić wiedzę i umiejętności kierownictwa w zakresie np. zarządzania strategicznego itp. Oto kilka przykładów mocnych stron i dobrych praktyk wykazanych w raporcie:

 

- Duża powierzchnia parków i zlokalizowanych na nich budynków oraz dobra infrastruktura większości parków;
- Rosnąca i wysoka liczba lokatorów w większości parków;
- Jednostki wspierania innowacji, np. inkubatory przedsiębiorczości, centra wspierania biznesu itp.;
- Klastry, których koordynatorami są instytucje zarządzające parkami;
- Firmy typu start-up;
- Rosnąca współpraca z jednostkami naukowymi, firmami doradczy i niezależnymi ekspertami;
- Wysoka współpraca z przedsiębiorcami zewnętrznymi trzech Parków świadczy o ich znaczącej roli jako instytucji otoczenia biznesu;  

 

Wynikiem tego etapu Projektu było także opracowanie kierunków strategicznego rozwoju. Pośród nich wymieniono: nawiązanie współpracy ze spółkami tworzonymi  przez uczelnie wyższe, w celu ulokowania na terenie parków firm typu spin-off lub spin-out,  animowanie powstawania i koordynowanie działalności klastrów, nawiązanie współpracy z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości, rozwijanie współpracy z firmami doradczymi i niezależnymi ekspertami, podejmowanie wspólnych inicjatyw i tworzenie zespołów w ramach Stowarzyszenia Krajowego Forum Parków Przemysłowych i Parków Technologicznych, zarządzanie kadrami parków w sposób prowadzący do rozwijania ich wysokiej zdolności do współpracy  i działalności innowacyjnej oraz zwiększania orientacji na zasoby wiedzy oraz aktywny udział w realizacji Regionalnych Strategii Innowacji w latach 2013 -2020, szczególnie w obszarach inteligentnych specjalizacji.

 

Co wywnioskowano?

 

17433596 m

 

Po zrealizowaniu wszystkich zaplanowanych działań, doszło do momentu, w którym należało podsumować włożony w pracę wysiłek i wyciągnąć wnioski (tutaj zobaczyć można pełny RAPORT).


Przede wszystkim wzrosła świadomość, że parki to bardzo ważny ośrodek innowacji i przedsiębiorczości, znacznie oddziałujący na środowisko biznesowe, współpracujące z firmami doradczymi, ekspertami oraz przedsiębiorcami z zewnątrz. Swoją coraz lepszą kondycję zyskują dzięki programom operacyjnym.


Drugim ważnym spostrzeżeniem jest, że większość parków [głównie technologiczne i niektóre przemysłowe] tworzy inkubatory przedsiębiorczości lub inkubatory technologiczne, a także staje się  animatorami i koordynatorami klastrów, dzięki czemu na pewno poprawi się ich potencjał innowacyjny.


Zauważono również, że dalszy rozwój placówek będzie zależał od ich umiejętności zintegrowania wokół przyjętej strategii zarówno istniejącej już społeczności, jak i przyciągania nowych firm. W tym celu niezbędne jest posiadanie odpowiednich kompetencji do rozmów z inwestorami, umiejętności zdobywania funduszy zalążkowych, czy organizowania specjalistycznych usług. Osiągnięcie tego możliwe będzie tylko i wyłącznie przy zintegrowanej grupie lokatorów, poprzez promocję wewnętrzną i wzajemną współpracę.

 

Ważne jest także, aby parki wzmacniały współpracę z instytucjami wysokiego ryzyka oraz tworzyły fundusze zalążkowe wszędzie tam, gdzie to możliwe, korzystając jednocześnie ze wsparcia zaplanowanego w programach operacyjnych następnej perspektywy finansowej.

 

Więcej informacji na temat projektu dostępnych jest na stronie: www.parkiblizejinnowacji.pl

 

oprac. Karolina Łużniak

Kolejnym i bardzo ważnym punktem na liście zadań projektu było badanie potencjału innowacyjnego. Na dziesięciu wybranych parkach przemysłowych i technologicznych (5 parków przemysłowych, 4 parki przemysłowo-technologiczne, 1 park technologiczny – nie objętych benchmarkingiem w 2012r.) przeprowadzono badanie mające na celu wsparcie kierownictwa parków poprzez określenie ich szans i słabych stron w kwestii innowacyjności oraz wskazanie dobrych praktyk i kierunków rozwoju.

Badanie przeprowadzono na dwóch płaszczyznach – przez zastosowanie metody ilościowej i jakościowej. Umożliwiło to uzyskanie niezbędnych odpowiedzi na pytania: Czy park osiąga wyniki świadczące o jego innowacyjnym działaniu? Czy stosuje w tym celu innowacyjne instrumenty i metody? Czy wykorzystuje współpracę i dostępne wsparcie? oraz: Jakie jest wykorzystanie infrastruktury Parku? Jaka jest zdolność do przyciągania innowacyjnych firm? Czy i dlaczego zasoby ludzkie Parku są zdolne do współpracy i działalności innowacyjnej? Jakie są wyniki działalności twórczej?

W ramach badania oceniono także strony internetowe parków pod kątem zawartych tam informacji, dostosowania do różnych przeglądarek internetowych, pozycjonowania się w wyszukiwarkach oraz ilości odwiedzin w skali roku.

Rezultatem tych działań było powstanie raportu, którego treść pomogła poprawić wiedzę i umiejętności kierownictwa w zakresie np. zarządzania strategicznego itp. Oto kilka przykładów mocnych stron i dobrych praktyk wykazanych w raporcie:

  • Duża powierzchnia parków i zlokalizowanych na nich budynków oraz dobra infrastruktura większości parków;

  • Rosnąca i wysoka liczba lokatorów w większości parków;

  • Jednostki wspierania innowacji, np. inkubatory przedsiębiorczości, centra wspierania biznesu itp.;

  • Klastry, których koordynatorami są instytucje zarządzające parkami;

  • Firmy typu start-up;

  • Rosnąca współpraca z jednostkami naukowymi, firmami doradczy i niezależnymi ekspertami;

  • Wysoka współpraca z przedsiębiorcami zewnętrznymi trzech Parków świadczy o ich znaczącej roli jako instytucji otoczenia biznesu;

  • W Parku występuje wysoka liczba wdrożeń technologicznych i innowacyjnych w odniesieniu do liczby lokatorów. Oznacza to nie tylko fakt występowania w Parku innowacyjnych firm, ale także to, że instytucja zarządzająca ma dobre rozeznanie co dzieje się w Parku;

  • Jeden z Parków realizuje 12 projektów w partnerstwie z innymi instytucjami, co świadczy o znaczącej roli Parku jako instytucji otoczenia biznesu;

  • Dwa Parki oferują wysoką liczbę typów usług w odniesieniu do liczby lokatorów, co świadczy o prawidłowym rozumieniu najważniejszego zadania parku, zarówno przemysłowego jak technologicznego, jakim jest świadczenie usług swoim lokatorom.



Pomimo sporej listy dobrych praktyk i mocnych stron, w raporcie nie zabrakło także informacji na temat tych słabych. Wśród wymienionych znalazły się na przykład:

  • niski procent wykorzystania terenów i budynków w większości parków,

  • brak współpracy z instytucjami typu seed i venture capital,

  • słaba współpraca z jednostkami naukowymi, firmami doradczymi i niezależnymi ekspertami,

  • brak pracowników ze stopniem naukowym w instytucjach zarządzających,

  • brak rozeznania większości instytucji zarządzających w temacie wdrożeń technologicznych i innowacyjnych u lokatorów oraz posiadanych przez nich patentów i wzorów użytkowych.



Wynikiem tego etapu Projektu było także opracowanie kierunków strategicznego rozwoju. Pośród nich wymieniono: nawiązanie współpracy ze spółkami tworzonymi przez uczelnie wyższe, w celu ulokowania na terenie parków firm typu spin-off lub spin-out, animowanie powstawania i koordynowanie działalności klastrów, nawiązanie współpracy z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości, rozwijanie współpracy z firmami doradczymi i niezależnymi ekspertami, podejmowanie wspólnych inicjatyw i tworzenie zespołów w ramach Stowarzyszenia Krajowego Forum Parków Przemysłowych i Parków Technologicznych, zarządzanie kadrami parków w sposób prowadzący do rozwijania ich wysokiej zdolności do współpracy  i działalności innowacyjnej oraz zwiększania orientacji na zasoby wiedzy oraz aktywny udział w realizacji Regionalnych Strategii Innowacji w latach 2013 -2020, szczególnie w obszarach inteligentnych specjalizacji.

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl