Nowelizacja ustawy o Funduszu Termomodernizacji i Remontów - zyskują samorządy i „wielka płyta”
Przewiń do artykułu
Menu

Więcej na remonty bloków z tzw. wielkiej płyty. Poprawa stanu innych budynków wielorodzinnych. Wsparcie dla zabytkowych budynków komunalnych. Wzrost premii termomodernizacyjnej. Samorządy dostaną ważne narzędzia do poprawy energochłonności budynków. To wszystko za sprawą nowelizacji ustawy o Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Co się zmieni?

Przyjęta przez rząd w połowie grudnia 2019 r. nowelizacja przepisów ustawy o Funduszu Termomodernizacji i Remontów po niezbędnych pracach legislacyjnych weszła w życie.

Niesie duże zmiany dla samorządów, mieszkańców budynków wielorodzinnych oraz osób najbiedniejszych, dotkniętych ubóstwem energetycznym. Są to zmiany bardzo korzystne. Nowelizacja wiąże się bezpośrednio z programem „Czyste powietrze” i ma zwiększyć efektywność działania i tego projektu.


Duże pieniądze, więcej korzystających

W komunikacie Ministerstwa Rozwoju czytamy, że w ciągu najbliższych 10 lat Fundusz Termomodernizacji i Remontów wyda około 3,2 mld zł, w tym 2,2 mld na zadania, które obejmuje nowelizacja ustawy.

Kto więc skorzysta na tych zmianach?

  • Mieszkańcy budynków z tzw. wielkiej płyty. W blokach tego typu mieszka obecnie około 12 mln osób.
  • Mieszkańcy budynków wielorodzinnych należących do gmin.
  • Budynki komunalne objęte ochroną konserwatorską.

Ponadto podwyższona została premia termomodernizacyjna w przypadku jednoczesnej inwestycji termomodernizacyjnej oraz montażu instalacji odnawialnych źródeł energii (w tym fotowoltaiki i turbin wiatrowych).

Premia ta wzrosła z 16 do 21 proc. wartości przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Chodzi o wsparcie tych osób i instytucji, które chcą poprawić efektywność energetyczną budynku w sposób kompleksowy, a nie częściowy.

O wsparcie może się ubiegać więcej organizacji. Skorzystają np. wspólnoty mieszkaniowe, w których samorząd gminy ma większość udziałów. To sprawia, że wiele kamienic i domów wielorodzinnych w miastach małych i dużych może zyskać środki na termomodernizację i niezbędne remonty.

Według szacunku resortu, koszt proponowanych rozwiązań w latach 2020-2029 wyniesie ok. 2,2 mld zł, z czego ok. 70 proc. trafi do samorządów gminnych. „W 2020 r. nowe rozwiązania będą finansowane z wolnych środków Funduszu. Od 2021 r. głównym źródłem wsparcia będzie budżet państwa” - informuje Ministerstwo Rozwoju.

Państwo będzie wspierać finansowo Fundusz Termomodernizacji i Remontów według następującego planu:

  • 2021 r. – 185 000 000 zł
  • 2022 r. – 177 700 000 zł|
  • 2023 r. – 173 000 000 zł
  • 2024 r. – 167 500 000 zł

W 2025 r. wsparcie z budżetu państwa ma się zakończyć.


 

Przeczytaj także: Dotacje na fotowoltaikę pomagają spółdzielniom obniżyć koszty

 


Drugie życie wielkiej płyty

Ekspertyzy tych budynków, przeprowadzone przez Instytut Techniki Budowlanej wykazały, że pod względem konstrukcji bloki są bezpieczne i stabilne. Jednakże wszystkie one wymagają przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych, czyli ocieplenia ścian zewnętrznych.

Ocieplanie płytami styropianowymi sprawia jednak, że zostają one obciążone całą dodatkową konstrukcją związaną z taką termomodernizacją. W niektórych blokach wymaga to specjalnych prac wzmacniających łączniki pomiędzy płytami.

Jak informuje Ministerstwo Rozwoju, wsparcie z Funduszu „zostanie przeznaczone na wzmocnienie połączeń między warstwą fakturową a warstwą konstrukcyjną w płytach wielowarstwowych za pomocą metalowych kotew”. Zminimalizuje to także ryzyko odpadania płyt styropianowych od całej konstrukcji.

Jeśli wspólnota mieszkaniowa lub samorząd zdecyduje się na kompleksową termomodernizację, to otrzyma dodatkową premię, która obejmie połowę kosztów zakupu i montażu takich kotew. Szacuje się, że do 2029 r. zostanie wykonane wzmocnienie około 2 tys. budynków z wielkiej płyty.


Więcej dla gminnych budynków komunalnych

Gminy będą mogły ubiegać się o premie remontowe w wysokości 50 proc. wartości realizowanych przedsięwzięć remontowych w budynkach, w których znajdują się lokale komunalne, w 100 proc. należące do samorządu. W przypadku tych objętych ochroną konserwatorską, co najczęściej wiąże się z podniesieniem kosztów większych remontów, premia taka wynosić będzie aż 60 proc.

Wsparcie w formie premii remontowej będzie udzielane gminom na przedsięwzięcia remontowe połączone z termomodernizacją, w tym np. wymianę okien i drzwi.

Dzięki takim zachętom do 2029 r. remontom połączonym z termomodernizacją ma być poddanych około 8 tys. budynków komunalnych różnego przeznaczenia.

Co niezwykle ważne dla samorządów - jest propozycja korekty w ustawie o finansach publicznych, by środki uzyskane na termomodernizacje i remonty nie były wliczane do limitów zadłużenia gmin.


 

Przeczytaj także: Poradnik inwestora. Od czego zacząć planując wymianę ogrzewania?

 


Im więcej termomodernizacji, tym więcej wsparcia

Większy budżet i zakres działania Funduszu Termomodernizacji i Remontów ma zachęcać do przeprowadzania kompleksowych termomodernizacji, a nie tylko częściowych. Pełne prace przy budynkach, szczególnie wielorodzinnych i komunalnych, są bardzo kosztowne, stąd tak samorządy, jak i wspólnoty mieszkaniowe mają nieraz kłopot z podjęciem takich decyzji.

Teraz ma się to zmienić. Gdy w ramach termomodernizacji inwestor zdecyduje się również na zamontowanie systemu fotowoltaicznego lub turbiny wiatrowej, premia termomodernizacyjna wzrośnie do 21 proc. kosztów inwestycji.

Moc minimalna zainstalowanej instalacji jest jednak limitowana – to 2 kW dla budynku jednorodzinnego oraz 10 kW w przypadku pozostałych budynków. Limity te mają zapobiegać próbom oszustwa – instalowaniu systemów o symbolicznej mocy po to tylko, żeby mieć pretekst do dodatkowego wsparcia dla termomodernizacji.


Łatwiej o premię termomodernizacyjną i remontową

Do niedawna premia stymulowała głównie inwestycje o krótszych okresach zwrotu, nowelizacja ma wyrównać szybkie modernizacje, jak i te realizowane w dłuższym czasie.

Nowa propozycja to kredyt udzielany przez banki współpracujące z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który powinien stanowić co najmniej połowę kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego lub remontowego.

Dzięki temu gminy i wspólnoty mieszkaniowe mogą w większym stopniu wykorzystać środki własne, np. zgromadzone na funduszu remontowym, bez ryzyka zmniejszenia wysokości premii. Określenie minimalnego udziału kwoty kredytu w kosztach inwestycji ma na celu zapobieganie sytuacjom, kiedy inwestycja byłaby realizowana z minimalnym udziałem kredytu, tylko w celu uzyskania premii.

Wszystkie te ważne zmiany w zasadach funkcjonowania Funduszu Termomodernizacji i Remontów mają przybliżyć nas do celu wyznaczonego na 2030 r. Mowa w nim o tym, że do tego czasu liczba osób objętych tzw. ubóstwem energetycznym i żyjących poniżej polskich standardów mieszkaniowych ma spaść z 5,3 do 3,3 mln osób. Chodzi też także o walkę ze smogiem i niską emisją.

Ewa Grochowska

Źródła:

Grafika:

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl